Wyszukaj w serwisie:
Otrzymuj newsletter:  zapisz     wypisz
wnętrza

budowa

wokół domu

znajdź nas na facebook

Bezpieczny komin to bezpieczny dom - markowy produkt czy imitacja?

10 Kwietnia 2015
Komin to szczególnie mocno obciążony element budowlany z czego nie zawsze zdaje sobie sprawę przysłowiowy Kowalski, będącym indywidualnym inwestorem budującym własny dom. Przyczyna tego stanu rzeczy leży w naturze funkcji spełnianej przez komin. Różnorodność paliw, wysoka temperatura, gazoszczelność, odporność na wilgoć to tylko niektóre podstawowe wymogi stawiane kominom. Wszelkie niedoskonałe i wadliwe rozwiązania w zakresie komina oznaczają bezpośrednio dla jego mieszkańców: pożar całego domostwa, zatrucie tlenkiem węgla bądź wilgoć, zagrzybienie czy też wyciek toksycznego kondensatu.

Jednocześnie inwestor na co dzień konfrontowany jest co krok z barwną mozaiką produktów, ofert i argumentów. Obok produktów doskonałych renomowanych firm z dobrym serwisem napotkać można produkty niskiej jakości fabrykowane "domowym sposobem" nie spełniające wymogów certyfikacji, a w przypadkach skrajnych nawet niebezpiecznych dla użytkownika. Istnieje też spora grupa drobnych producentów próbujących nieudolnie imitować high- tech produkty, aby w ten utylitarny sposób sprostać wymogom rynku i konkurencji - oczywiście częściowo kosztem konsumenta i etyki biznesu.

Z punktu widzenia inwestora powstaje więc szereg naturalnych pytań: Kto jest imitatorem, a kto nie? Jakie motywy kierują postępowaniem tej grupy producentów? Jak odróżnić dobry produkt od podróbki? Jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą użytkowanie produktu imitacji w odniesieniu do tak istotnego elementu budowlanego jakim jest komin? Kto jest ciałem opiniotwórczym w tej materii? Komu zaufać - za co właściwie płacić?

Zgodnie z definicją Słownika Wyrazów Obcych PWN imitacja od łacińskiego imitatio to "rzecz naśladująca inną, przedmiot wykonany z zastępczego najczęściej tańszego materiału (np. sztuczne futra, biżuteria)" lub sama czynność naśladowania pozbawiona pierwiastka kreatywnego.**

Z natury rzeczy jest to przeciwieństwo łacińskiego inovatio produktu nowego, doskonalszego technicznie, prowadzącego ex definitione do postępu w całej branży czy gałęzi gospodarki.

Imitacja nie jest w stanie zatem kiedykolwiek osiągnąć poziom równy oryginałowi. Wynika to głównie z faktu, że imitowanie czy podglądanie nie daje możliwości wykorzystania potencjału wiedzy, doświadczenia i umiejętności przewidywania potrzeb i kierunków rozwoju produktu. Jest to wyłączny atrybut pierwotnego właściciela pomysłu permanentnie od dziesiątków lat rozwijającego i specjalizującego się w tej oryginalnej zaawansowanej technologii. Ponad wszelką wątpliwość imitator jest tym spóźnialskim próbującym nadążać, który już na starcie jest w gorszej pozycji. Jedynym argumentem jaki może zastosować imitator, żeby zachęcić do kupna swojego produktu jest wątpliwy argument cenowy oraz to, że jest w jakiś powierzchowny sposób podobny do markowego produktu .W przypadku systemów kominowych jest to frazes powtarzany z różną intensywnością "To prawie to samo co Schiedel tylko......tańsze".

Na konkretne pytanie dlaczego -z reguły brak rozsądnej technicznie odpowiedzi. Nieroztropny inwestor, dla którego najważniejszym motywem podjęcia decyzji o zakupie komina jest cena jaką musi zapłacić w momencie transakcji, pozostaje w efekcie końcowym sam na sam z produktem obarczonym szeregiem wad i niedoskonałości. Wtórne zagrożenia wynikają naturalnie z braku instrukcji montażu lub samego reżimu eksploatacji czy też skaz materiałowych. Wartym zaznaczenia jest fakt możliwości ujawniania się tego typu wad po dłuższym okresie czasu.

Co zatem z bezpieczeństwem, serwisem, późniejszą zmianą nośnika energii czy kotła, powstałymi szkodami? Najczęściej Szanowny kliencie pozostajesz wtedy sam. To nic że temperatura pożaru sadzy w twoim niedoskonałym kominie wynosi 1000 °C, a podstawowym składnikiem kondensatu jest związek chemiczny H2SO3 ! Krótkowzroczny motyw imitatora został już w pełni zrealizowany, okazja wykorzystana, dostałeś to za co byłeś skłonny zapłacić. Ten dość charakterystyczny sposób myślenia jest rzecz jasna obcy renomowanym firmom o ugruntowanej pozycji na rynku - rygorystycznie dbającym o markę i image.

>> Przeczytaj dalszą część artykułu

* Bardzo pouczającą lekturą jest w tym miejscu komunikat Korporacji Kominiarzy Polskich zamieszczony w: Kominiarz Polski nr 02/01 (s.2-3 )
** Słownik Wyrazów Obcych PWN, Warszawa 1980,s.298.

Artykuł ukazał się w kwartalniku "Kominiarz Polski" (nr 3 / 2001)
Autorzy: dr Rudolf Kania, mgr inż. Wojciech Gierszewski
Schiedel Polska
 

Zobacz prezentację SCHIEDEL



Galeria:


powrót


Odwiedzono: 1765 razy
Opublikowano przez: Pomysł na dom
Data publikacji: 10 Kwietnia 2015

Podziel się    





Bruk Bet

blachodachówka firmy Traffic

kominki elmes

sauny na wymiar producent Warszawa i Białystok






podobne artykuły oferta eksperta

najnowsze z forum






freshweb.pl | NetSoftware
2017 © Wszelkie prawa zastrzeżone stat4u